אישור הכרחי לצורך קבלת תקציבים מן המדינה
על מנת להבטיח כי עמותות לא ישמשו להלבנה והעלמה של כספים, מחייב רשם העמותות במשרד המשפטים, כל עמותה, להמציא אישור ניהול תקין לעמותה, בטרם תוכל ליהנות מתקציבי המדינה.
אישור ניהול תקין רשם העמותות – דואגים לכספי הציבור
עד לפני מספר שנים שימשו עמותות רבות כיסוי לפעילויות לא חוקיות שונות, כגון הלבנת כספים, שכן לא פעילות העמותה ולא אופן ניהולה נבדקו ונבחנו על ידי הרגולטור (רשם העמותות). לאור זאת, החל משנת 1995 מחויבת כל עמותה להגיש לרשם העמותות מסמכים בסיסיים המעידים על התנהלותה הניהולית והכלכלית של העמותה על מנת להבטיח כי כספי העמותה, המגיעים רובם ככולם מתקציבי המדינה ומתרומות, אכן ישמשו למטרה שלשמה גויסו.
חותמת הכשר עבור ניהול תקין של עמותה
כל עמותה מחויבת אם כן להגיש לרשם העמותות מספר מסמכים המפרטים לא רק את הפעילות הכלכלית של העמותה, ביניהם דו"ח מבוקר המוכן על ידי רואה חשבון, אלא מעבר לכך. מסמכים אלו מגלים כיצד בנוי הדרג הניהולי של העמותה, מיהם מקבלי ההחלטות, כיצד מתקבלות ההחלטות ועוד. מסמכים אלו נבדקים ונבחנים בקפידה על ידי רשם עמותות, ועל בסיס התרשמותו מקבלת העמותה את האישור, המהווה חותמת הכשר לפעילות העמותה.
עורק החיים של ניהול עמותה
מרבית העמותות מתנהלות מכספי ציבור, בין אם מקבלת תרומות מאנשים וגופים פרטיים ובין אם מתקציבים ייעודיים של משרדי ממשלה ורשויות מקומיות. ללא אישור מטעם רשם העמותות לא ניתן ליהנות מתקציבי המדינה, תהיה פעילות העמותה חשובה ככל שתהיה. יתרה מכך, אישור ניהול תקין של עמותות מהווה לרוב גם תנאי ראשוני של בעלי הון המעוניינים לתרום מהונם לטובת פעילות העמותה. למעשה כיום עמותה אשר אינה בעלת אישור זה מטעם רשם העמותות תתקשה לממן ולקיים את פעילותה.
משרתם של שני אדונים
אישור ניהול עמותות תקין אינו משרת רק את המדינה, את רשם העמותות ואת התורמים המעוניינים לוודא כי העמותה וכספיה מנוהלים על פי חוק. אישור זה משרת למעשה גם את העמותה עצמה ואת מקבלי ההחלטות בה. בעת גילוי של ניהול לקוי ואף לא חוקי, רשאי רשם העמותות לנקוט צעדים אישיים נגד נושאי תפקידים שונים בעמותה, ואף לפעול לצורך העמדתם לדין. יתרה מכך, במקרים חריגים רשאי רשם העמותות לדרוש מבית המשפט להטיל אחריות אישית על בעלי התפקידים בעמותה, כמו גם את העונשים והקנסות על התנהלותם הלקויה. לאור זאת, הגשת פרוטוקולים המעידים על התנהלות ישיבות העמותה, ההצבעות הנערכות בה ואופן קבלת ההחלטות משרתת גם את בעלי התפקידים בעמותה, ומונעת הטלת אחריות אישית על אחד מהם שלא לצורך.
עוזרים לכם לעזור לאחרים
משרד רואי החשבון 'פרוינד את פרוינד' מלווה עמותות רבות בדרך לקבלת אישור מטעם רשם העמותות. אנו מכינים עבור העמותה דו"ח מבוקר לרשם העמותות המפרט את הפעילות הפיננסית שלה ומעיד, בין היתר, על ניתוב התקציבים והתרומות הניתנים לעמותה. הגשת דו"ח אמין ומפורט יחד עם יתר המסמכים הנדרשים מבטיח כי רשם העמותות יכשיר את פעילות העמותה וייתן לכם את האישור הכה הכרחי לצורך המשך פעילותה.
לקריאה נוספת – תשלום מס